*here are only listed the extended abstracts published in conferences proceedings of junior research
2023
COELHO, G. G.; REINEHR, N. V.; RICHETTI, L. S.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of post-vocalic nasality in early writing texts. In.: XXXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2023, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2023.
REINEHR, N. V.; COELHO, G. G.; RICHETTI, L. S.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. Analysis of the motivations for erasures found in initial writing texts. In.: XXXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2023, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2023.
RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; COELHO, G. G.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of palatal sonorants in initial writing data: a comparative analysis between spontaneous and controlled writing data. In.: XXXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2023, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2023.
CAMPOS, Y. E. M.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The writing of complex syllables in the middle of words by children in the literacy phase. In.: XXXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2023, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2023.
WITH, N. B.; ANDRADE, D. W.; COSTA, S. M. R.; NÖRNBERG, M. Reading: an analysis of the work produced by GEALE scientific initiation scholarship holders. In.: XXXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2023, Pelotas. Ciências Humanas, 2023.
COSTA, S. M. R.; WITH, N. B.; NÖRNBERG, M. Exploring BTP-GEALE: a study on materials and themes explored in teacher training. In.: XXXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2023, Pelotas. Ciências Humanas, 2023.
2022
REINEHR, N. V.; RICHETTI, L. S.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the /l/ post-vocalic in initial writing texts in Brazilian Portuguese and European Portuguese: a comparative study. In.: XXXI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2022, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2022.
RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. Unconventional spelling of consonant digraphs in early writing data. In.: XXXI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2022, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2022.
2021
REINEHR, N. V.; RICHETTI, L. S.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the glide [w] of phonetic, phonological and morphological diphthongs in children’s writing. In.: XXX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2021, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2021.
RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of consonant digraphs in spontaneous texts: description and analysis. In.: XXX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2021, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2021.
2020
REINEHR, N. V.; RICHETTI, L. S.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of forms performed by the glide [w] in non-verbs: an analysis based on data from children in the literacy process. In.: XXIX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2020, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2020.
RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The nature of errors in the spellings of ‘r-forte’ and ‘r-fraco’ in initial syllabic position: an exploratory study on the graphic representation of rhotics in texts of the early years. In.: XXIX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2020, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2020.
RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the phoneme /s/ in the initial and final syllabic positions: an exploratory study. In: 19ª Mostra da Produção Universitária – MPU, FURG, 2020, Rio Grande. Educação, 2020.
2019
FERNANDES, D. D.; MIRANDA, A. R. M. The different spellings of the phoneme /s/: a study on the writing of students in the early years. In: XXVIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2019, Pelotas. Ciências Humanas, 2019.
2018
MATOSO, A. D.; SILVA, S. S.; MIRANDA, A. R. M. Unconventional segmentation processes during the literacy cycle. In: XXVII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2018, Pelotas. Ciências Humanas, 2018.
FERNANDES, D. D.; MIRANDA, A. R. M. The writing of complex syllables in the literacy cycle. In: XXVII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2018, Pelotas. Ciências Humanas, 2018.
SILVA, S. S.; MATOSO, A. D.; MIRANDA, A. R. M. The hyposegmentation of words in children’s initial writing. In: XXVII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2018, Pelotas. Ciências Humanas, 2018.
2017
FERNANDES, D. D.; FERREIRA, G. A. S.; MIRANDA, A. R. M. The level of conceptualization of writing in the literacy cycle and the PNAIC. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2017, Pelotas. Ciências Humanas, 2017.
MATOSO, A. D.; SILVA, S. S.; MIRANDA, A. R. M. The raising of final unstressed vowels: an analysis of initial writings of children in the literacy process. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2017, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2017.
PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. From the spelling of complex onset to the spelling of metathesis in writing acquisition: an investigative path in scientific initiation. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2017, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2017.
SILVA, S. S.; MATOSO, A. D.; MIRANDA, A. R. M. Spelling errors related to the raising of mid-vowels in Brazilian Portuguese clitics. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica da UFPel, 2017, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2017.
2016
PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The metathesis in writing acquisition: regularities and possible motivations. In: XXV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2016, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2016.
PEREIRA, V. B.; STEILMANN, A.; MIRANDA, A. R. M. Multiple relationships: a study on the spellings of coronal fricatives in data of the 1st grade of elementary school. In: XXV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2016, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2016.
STEILMANN, A.; PEREIRA, V. B.; MIRANDA, A. R. M. Biunivocal relations: a study on sonorization and desonorization in early writings. In: XXV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2016, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2016.
2015
PACHALSKI, L.; RODRIGUES, J. C.; VIEIRA, I. F.; MIRANDA, A. R. M. Symmetries and asymmetries between speech and writing acquisition: the use of metathesis as a strategy for the spelling of complex onset. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2015, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2015.
RODRIGUES, J. C.; VIEIRA, I. F.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The conventional and unconventional use of the comma in data of initial writing. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2015, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2015.
VIEIRA, I. F.; RODRIGUES, J. C.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the phoneme /s/ in data of initial writing. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2015, Pelotas. Ciências Humanas, 2015.
2014
PACHALSKI, L.; RODRIGUES, J. C.; VIEIRA, I. F.; MIRANDA, A. R. M. The production of tautosyllabic consonant clusters in data of initial writing. In: XXIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2014, Pelotas. Letras e Artes, 2014.
RODRIGUES, J. C.; PACHALSKI, L.; VIEIRA, I. F.; MIRANDA, A. R. M. The use of commas by children in the phase of writing acquisition. In: XXIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2014, Pelotas. Letras e Artes, 2014.
VIEIRA, I. F.; RODRIGUES, J. C.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. A study on spelling errors of final unstressed vowels in Brazilian and European Portuguese. In: XXIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2014, Pelotas. Letras e Artes, 2014.
2013
BRANDT, A. A.; REINKE, N. D. Z.; MIRANDA, A. R. M. (Ortho)graphic exchanges between consonants of different classes: a problem of tracing or a phonological problem?. In: XXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2013, Pelotas. Letras e Artes, 2013.
MATTOS, M. M.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the glide [w] in Brazilian and European Portuguese inflected verb forms: a look at “unusual“ data. In: XXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2013, Pelotas. Letras e Artes, 2013.
REINKE, N. D. Z.; BRANDT, A. A.; MIRANDA, A. R. M. Misspellings of obstructives in data of initial writing. In: XXII Congresso de Iniciação Científica, 2013, Pelotas. Letras e Artes, 2013.
2012
MATTOS, M. M.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of glide [w] in Brazilian Portuguese and European Portuguese inflected verb forms. In: XXI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2012.
REINKE, N. D. Z.; BRANDT, A. A.; MIRANDA, A. R. M. The spelling acquisition of unstressed vowels: a comparison between Brazilian and European Portuguese. In: XXI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2012.
RODRIGUES, C. R.; MIRANDA, A. R. M. Exchanges of unvoiced/voiced obstructives in texts of children in the early grades. In: XXI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2012.
2011
CANTARELLI, G. B.; MIRANDA, A. R. M. Episodes of refactions in the spelling of nasal consonants: clues about the update of children’s phonological knowledge. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Ciências Humanas, Pelotas, 2011.
GRASSI, L. H.; MIRANDA, A. R. M. The spelling errors and studies of GEALE – Grupo de Estudos sobre a Aquisição da Linguagem Escrita. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2011.
MATTOS, M. M.; MIRANDA, A. R. M. The effect of verb conjugation on the incorrect spelling of glide [w] in inflected verb forms. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2011.
REINKE, N. D. Z.; MIRANDA, A. R. M. Distinctive feature of the laryngeal node and the initial writing: a case study. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Ciências Humanas, Pelotas, 2011.
RODRIGUES, C. R.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of biunivocal consonants that are differentiated by the distinctive feature [sonorous] in texts of students of early grades/years. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2011.
2010
GRASSI, L. H.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Initial writing: data regarding the spelling of words that contain hiatus. In: XIX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2010.
TEIXEIRA, S. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. What do studies from 2008 to 2010 reveal about the spelling of palatal sounds?. In: XIX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2010.
2009
DEVANTIER, N. O.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Erasures in children’s writing: the phonological perspective for the interpretation of writing acquisition data. In: XVIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2009.
GRASSI, L. H.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. What strategies do children from the early grades use to avoid the hiatus?. In: XVIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2009.
TEIXEIRA, S. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The orthographic errors and palatal sounds. In: XVIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2009.
2008
DEVANTIER, N. O.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. A study on the segmentation of the writing of EJA students with the influence of semantic and prosodic criteria. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.
GRASSI,L. H.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Data of initial writing: raising and vowel harmony. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.
LIMA, C. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The morphology of verb and spelling acquisition. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.
TEIXEIRA, S. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The palatal sounds in the writing acquisition. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.
2007
ARAÚJO, P. R. M.; GARCIA, M. A. C.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The complex syllable in children’s writing data and the acquisition of phonology. In: XVI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2007.
GARCIA, M. A. C.; ARAÚJO, P. R. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Orthographic acquisition of the phoneme /s/. In: XVI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2007.
LIMA, C. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The morphology of verbs and data of initial writing. In: XVI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2007.
2006
ARAÚJO, P. R. M.; GARCIA, M. A. C.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The spelling of the syllable with fricative coda in spontaneous writing data. In: XV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2006.
GARCIA, M. A. C.; ARAÚJO, P. R. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. A study on the spelling acquisition of the phoneme /s/. In: XV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2006.
2005
ARAÚJO, P. R. M.; GARCIA, M. A. C.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The spelling of ‘r-forte’ in writing acquisition data. In: XIV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2005.
MEDINA, S. Z.; SILVA, M. R.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The phonological processes of sonorization and devoicing and writing acquisition data. In: XIV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2005.
SILVA, M. R.; MEDINA, S. Z.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Writing acquisition: a study on the spelling of final unstressed vowels. In: XIV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2005.
2004
MEDINA, S. Z.; SILVA, M. R.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Possible spellings for the word ‘grande’: a discussion on the relationship between phonology and orthography. In: XIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2004.
SILVA, M. R.; MEDINA, S. Z.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. ‘Mosso’ or ‘moço’; ‘nace’, ‘nasse’ or ‘nasce’: the difficulties encountered by children and the strategies used for the spelling of the phoneme /s/. In: XIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2004.
2003
MEDINA, S. Z.; SILVA, M. R.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. What does children’s writing reveal about the representation of nasality in Portuguese?. In: XII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2003.
SILVA, M. R.; MEDINA, S. Z.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The arbitrary and the contextual in the acquisition of orthography. In: XII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2003.