PRESS

INTERNATIONAL PRESS COMMITTEE

Le Monde – France

Le Monde is a daily newspaper published in Paris, one of the most important and widely respected newspapers in the world. The newspaper was established in 1944—as soon as the German army had quit Paris, but while World War II continued— on orders of the new government of Gen. Charles de Gaulle as a means of providing a respected voice for France.

Hubert Beuve-Méry was appointed its editor and director. He insisted on, and was granted, the right to operate Le Monde as an independent organ, with no government or private subsidies and with the right to formulate its own editorial policies.

Since its start, Le Monde has covered national and world news in depth and analyzed it closely. Its writers have the freedom to present their own views, with the result that Le Monde reveals no unified policies or consistent ideological outlook.

Al Jazeera- Qatar

Al Jazeera, which means “The Island”, though referring to the Arabian Peninsula, is a state-funded broadcaster in Doha, Qatar.

Al Jazeera is a major global news organization, with 80 bureaus around the world. The station gained worldwide attention following the outbreak of the war in Afghanistan, when its office there was the only channel to cover the war live.

Al Jazeera is owned by the government of Qatar. Their officials have stated that they are editorially independent from the government of Qatar. However, this assertion is disputed, and many have accused Al Jazeera of being a propaganda outlet for the Qatari government.

The network is sometimes perceived to have mainly Islamist perspectives, promoting the Muslim Brotherhood, and having a pro-Sunni and an anti-Shia bias in its reporting of regional issues

However, Al Jazeera insists it covers all sides of a debate; it says it presents Israel’s view, Iran’s view and even aired videos released by Osama bin Laden.

In 2010 United States Department of State internal communications, released by WikiLeaks as part of the 2010 diplomatic cables leak, said that the Qatar government manipulates Al Jazeera coverage to suit political interests.

 In June 2017, the Saudi government demanded the closure of the news station as one of 13 demands made of Qatar.