Scientific Initiation

*constam apenas resumos expandidos publicados em anais de eventos de iniciação científica

2021
REINEHR, N. V.; RICHETTI, L. S.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the glide [w] of phonetic, phonological and morphological diphthongs in children’s writing. In.: XXX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2021, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2021. 

RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of consonant digraphs in spontaneous texts: description and analysis. In.: XXX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2021, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2021. 

2020
REINEHR, N. V.; RICHETTI, L. S.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of forms performed by the glide [w] in non-verbs: an analysis based on data from children in the literacy process. In.: XXIX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2020, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2020. 

RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The nature of errors in the spellings of ‘r-forte’ and ‘r-fraco’ in initial syllabic position: an exploratory study on the graphic representation of rhotics in texts of the early years. In.: XXIX Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2020, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2020. 

RICHETTI, L. S.; REINEHR, N. V.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the phoneme /s/ in the initial and final syllabic positions: an exploratory study. In: 19ª Mostra da Produção Universitária – MPU, FURG, 2020, Rio Grande. Educação, 2020. 

2019
FERNANDES, D. D.; MIRANDA, A. R. M. The different spellings of the phoneme /s/: a study on the writing of students in the early years. In: XXVIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2019, Pelotas. Ciências Humanas, 2019.

2018
MATOSO, A. D.; SILVA, S. S.; MIRANDA, A. R. M. Unconventional segmentation processes during the literacy cycle. In: XXVII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2018, Pelotas. Ciências Humanas, 2018.

FERNANDES, D. D.; MIRANDA, A. R. M. The writing of complex syllables in the literacy cycle. In: XXVII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2018, Pelotas. Ciências Humanas, 2018.

SILVA, S. S.; MATOSO, A. D.; MIRANDA, A. R. M. The hyposegmentation of words in children’s initial writing. In: XXVII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2018, Pelotas. Ciências Humanas, 2018.

2017
FERNANDES, D. D.; FERREIRA, G. A. S.; MIRANDA, A. R. M. The level of conceptualization of writing in the literacy cycle and the PNAIC. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2017, Pelotas. Ciências Humanas, 2017.

MATOSO, A. D.; SILVA, S. S.; MIRANDA, A. R. M. The raising of final unstressed vowels: an analysis of initial writings of children in the literacy process. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2017, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2017.

PACHALSKI, L.MIRANDA, A. R. M From the spelling of complex onset to the spelling of metathesis in writing acquisition: an investigative path in scientific initiation. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2017, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2017.

SILVA, S. S.; MATOSO, A. D.; MIRANDA, A. R. M. Spelling errors related to the raising of mid-vowels in Brazilian Portuguese clitics. In: XXVI Congresso de Iniciação Científica da UFPel, 2017, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2017. 

2016

PACHALSKI, L.MIRANDA, A. R. M. The metathesis in writing acquisition: regularities and possible motivations. In: XXV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2016, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2016.

 

PEREIRA, V. B.; STEILMANN, A.; MIRANDA, A. R. M. Multiple relationships: a study on the spellings of coronal fricatives in data of the 1st grade of elementary school. In: XXV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2016, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2016.

 

STEILMANN, A.; PEREIRA, V. B.; MIRANDA, A. R. M. Biunivocal relations: a study on sonorization and desonorization in early writings. In: XXV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2016, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2016.

 

2015
PACHALSKI, L.
RODRIGUES, J. C.VIEIRA, I. F.; MIRANDA, A. R. M. Symmetries and asymmetries between speech and writing acquisition: the use of metathesis as a strategy for the spelling of complex onset. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2015, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2015.

 

RODRIGUES, J. C.VIEIRA, I. F.; PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The conventional and unconventional use of the comma in data of initial writing. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2015, Pelotas. Linguística, Letras e Artes, 2015.

 

VIEIRA, I. F.RODRIGUES, J. C.PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the phoneme /s/ in data of initial writing. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2015, Pelotas. Ciências Humanas, 2015.

 

2014

PACHALSKI, L.RODRIGUES, J. C.VIEIRA, I. F.; MIRANDA, A. R. M. The production of tautosyllabic consonant clusters in data of initial writing. In: XXIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2014, Pelotas. Letras e Artes, 2014.

 

RODRIGUES, J. C.PACHALSKI, L.; VIEIRA, I. F.; MIRANDA, A. R. M. The use of commas by children in the phase of writing acquisition. In: XXIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2014, Pelotas. Letras e Artes, 2014.

 

VIEIRA, I. F.RODRIGUES, J. C.PACHALSKI, L.; MIRANDA, A. R. M. A study on spelling errors of final unstressed vowels in Brazilian and European Portuguese. In: XXIII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2014, Pelotas. Letras e Artes, 2014.

 

2013

BRANDT, A. A.; REINKE, N. D. Z.; MIRANDA, A. R. M. (Ortho)graphic exchanges between consonants of different classes: a problem of tracing or a phonological problem?. In: XXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2013, Pelotas. Letras e Artes, 2013.

 

MATTOS, M. M.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of the glide [w] in Brazilian and European Portuguese inflected verb forms: a look at unusual data. In: XXII Congresso de Iniciação Científica UFPel, 2013, Pelotas. Letras e Artes, 2013.

 

REINKE, N. D. Z.; BRANDT, A. A.; MIRANDA, A. R. M. Misspellings of obstructives in data of initial writing. In: XXII Congresso de Iniciação Científica, 2013, Pelotas. Letras e Artes, 2013.

 

2012

MATTOS, M. M.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of glide [w] in Brazilian Portuguese and European Portuguese inflected verb forms. In: XXI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2012.


REINKE, N. D. Z.
; BRANDT, A. A.; MIRANDA, A. R. M. The spelling acquisition of unstressed vowels: a comparison between Brazilian and European Portuguese. In: XXI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2012.

 

RODRIGUES, C. R.; MIRANDA, A. R. M. Exchanges of unvoiced/voiced obstructives in texts of children in the early grades. In: XXI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2012.

 

2011

CANTARELLI, G. B.; MIRANDA, A. R. M. Episodes of refactions in the spelling of nasal consonants: clues about the update of children’s phonological knowledge. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Ciências Humanas, Pelotas, 2011.

 

GRASSI, L. H.; MIRANDA, A. R. M. The spelling errors and studies of GEALE – Grupo de Estudos sobre a Aquisição da Linguagem Escrita. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2011.

 

MATTOS, M. M.; MIRANDA, A. R. M. The effect of verb conjugation on the incorrect spelling of glide [w] in inflected verb forms. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2011.


REINKE, N. D. Z.; MIRANDA, A. R. M. Distinctive feature of the laryngeal node and the initial writing: a case study. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Ciências Humanas, Pelotas, 2011.

 

RODRIGUES, C. R.; MIRANDA, A. R. M. The spelling of biunivocal consonants that are differentiated by the distinctive feature [sonorous] in texts of students of early grades/years. In: XX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2011.

 

2010

GRASSI, L. H.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Initial writing: data regarding the spelling of words that contain hiatus. In: XIX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2010.

 

TEIXEIRA, S. M.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. What do studies from 2008 to 2010 reveal about the spelling of palatal sounds?. In: XIX Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2010.

 

2009

DEVANTIER, N. O.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Erasures in children’s writing: the phonological perspective for the interpretation of writing acquisition data. In: XVIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2009.

 

GRASSI, L. H.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. What strategies do children from the early grades use to avoid the hiatus?. In: XVIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2009.

 

TEIXEIRA, S. M.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The orthographic errors and palatal sounds. In: XVIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2009.

 

2008

DEVANTIER, N. O.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. A study on the segmentation of the writing of EJA students with the influence of semantic and prosodic criteria. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.

 

GRASSI,L. H.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Data of initial writing: raising and vowel harmony. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.

 

LIMA, C. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The morphology of verb and spelling acquisition. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.

 

TEIXEIRA, S. M.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The palatal sounds in the writing acquisition. In: XVII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2008.

 

2007

ARAÚJO, P. R. M.; GARCIA, M. A. C.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The complex syllable in children’s writing data and the acquisition of phonology. In: XVI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2007.

 

GARCIA, M. A. C.; ARAÚJO, P. R. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Orthographic acquisition of the phoneme /s/In: XVI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2007.

 

LIMA, C. M.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The morphology of verbs and data of initial writing. In: XVI Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2007. 


2006

ARAÚJO, P. R. M.GARCIA, M. A. C.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The spelling of the syllable with fricative coda in spontaneous writing data. In: XV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2006.

GARCIA, M. A. C.ARAÚJO, P. R. M.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. A study on the spelling acquisition of the phoneme /s/. In: XV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2006.

2005
ARAÚJO, P. R. M.GARCIA, M. A. C.MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The spelling of ‘r-forte’ in writing acquisition data. In: XIV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2005.

MEDINA, S. Z.; SILVA, M. R.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The phonological processes of sonorization and devoicing and writing acquisition data. In: XIV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2005.

SILVA, M. R.; MEDINA, S. Z.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Writing acquisition: a study on the spelling of final unstressed vowels. In: XIV Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2005.

2004
MEDINA, S. Z.; SILVA, M. R.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Possible spellings for the word grande’: a discussion on the relationship between phonology and orthography. In: XIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2004.

SILVA, M. R.; MEDINA, S. Z.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. ‘Mosso’ or ‘moço’; ‘nace’, ‘nasse’ or ‘nasce’: the difficulties encountered by children and the strategies used for the spelling of the phoneme /s/. In: XIII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2004.

2003
MEDINA, S. Z.; SILVA, M. R.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. What does children’s writing reveal about the representation of nasality in Portuguese?. In: XII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2003.

SILVA, M. R.; MEDINA, S. Z.; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. The arbitrary and the contextual in the acquisition of orthography. In: XII Congresso de Iniciação Científica, Letras e Artes, Pelotas, 2003.